Ingatkah lagi kemalangan pada tarikh keramat 10.10.10. hmm, tak payah lah cite banyak2. cukuplah menayangkan sekeping gambar bas delima yg masih cun dan tiada cacat celanya
![]() |
Bas delima, cun tanpa kesan cacat cela |
so, di sepanjang tempoh masa tu, aku perhatikan bas yg menggunakan Plus semakin perlahan dan berhemah. paling laju pun lorong tengah. tapi kebanyakkannya lorong kiri lah. hmm, bagus lah. ada perubahan. sekurang2nya, aku tak de lah takut menggunakan lorong kanan. dulu, terpaksa bersaing dengan kereta2 mewah dan bas2 besar di lorong kanan. kete 'racing' wira aku tu, yg besar tu, kalau bas potong dengan kelajuan lebih dari 100km/j pun dah rasa goyang, korang bayangkan kalau kancil or viva or kete2 kecik lain termasuklah smart for two dipotong oleh bas dua tingkat.pergh.. tak terbayang goyangannya.
tapi, aku sangkakan keinsafan pemandu bas ni bertahan lama, jumaat lepas, aku dah berhadapan dengan bas yg mula memasuki lorong kanan. bas apa lagi kalau bukan bas yg berulang-alik dari kl ke seremban. meh tengok gambar yg aku jumpa dari forum lain
![]() |
ha, samalah, bergerak laju di lorong kanan |
tapi aku masih bersyukur, hanya bas suasana edaran sahaja yg buat perangai. bas nice, transnasional, maharani, cepat dan bas2 lain terus meneruskan tradisi memandu di lorong tengah dan kiri. bagus, amalan terpuji
selama ini, suasana edaran lah yg menjadi pilihan dan memberi keselesaan serta ketenangan untuk aku bergerak ke seremban atau pulang ke kl. begitu juga dengan pegawai kwsp. mungkin selepas ini, aku perlu melupakan keselesaan dan menitik beratkan keselamatan dalam memilih bas untuk ke seremban. apa gunanya, jika keselesaan yg kita dpt hanyalah tiket untuk menempah kecelakaan. mintak dijauhkan. amin
p/s : first time menulis blog menggunakan maxis broadband.
aku balik mlm tadi mmg takut siut....laju plak mutiara nye bas dari Kemaman...
ReplyDeletekat selekoh je aku terjaga